Widząc możliwości jakie dają zaawansowane technologie, instytucje publiczne coraz chętniej sięgają po nowoczesne narzędzia komunikacji. W strategiach promocji miast oraz prezentacji nowych inwestycji znajdują się więc filmy 3D oraz animacje oparte na wirtualnej rzeczywistości. Taki sposób przedstawiania konkretnych miejsc, jak i większych przestrzeni jest nie tylko wysoce atrakcyjny. Trójwymiarowe modele stwarzają bowiem możliwości pokazania usytuowania budynków w konkretnym otoczeniu, przez co dają wrażenie realności.
Przykładem miasta, które zdecydowało się na wprowadzenie w swoje działania zaawansowanych technologii jest Zabrze. W ramach promocji miasta zaprojektowane zostały specjalne karty w technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR - Augmented Reality), które przywołują właściwą danej karcie scenkę w postaci grafiki 3D oraz animacji.
Zabrze wykorzystało ponadto technologię Virtual Reality do zaprezentowania Europejskiego Ośrodka Kultury Technicznej i Turystyki Przemysłowej. W ramach tego projektu stworzone zostały dwa kilkuminutowe filmy 3D. Pokazane w nich zostały już otwarte dla zwiedzających miejsca, atrakcje turystyczne Kopalni Guido, ale także symulacje planów rozwojowych związanych z projektem - budynki, budowle, naziemne i podziemne instalacje, które mają dopiero powstać, a które już zaistniały w Wirtualnej Rzeczywistości.
Instytucje publiczne to jedne z większych grup odbiorców usług VR w Polsce. Ośrodki kultury, muzea, samorządy dostrzegają siłę innowacyjnego nośnika informacji jaką są aplikacje VR. Dzięki nim możliwe jest bowiem odtworzenie historycznych części miast, wyburzonych budynków oraz symulacje planowanych inwestycji np. w formie wirtualnych spacerów, czy interaktywnych planów zagospodarowania przestrzennego w 3D – mówi Jacek Jędrzejowski, Wiceprezes Zarządu spółki i3D.
Z podobnego rozwiązania skorzystało również Bielsko – Biała. Dla miasta przygotowana została animacja 3D prezentująca główne atrakcje turystyczne, wykonana na bazie warstwy sketch-up do Google Earth.
Tworzenie modeli VR miast daje możliwość zaprezentowania ich szerokiej publiczności, która nie zawsze ma możliwość dotarcia do określonych miejsc (np. ze względu na koszty, dostępność itd.). Modele takie stanowią doskonałe narzędzie do promocji danych obszarów np. na wystawach, targach, prezentacjach itd. – dodaje Arkadiusz Patryas, Wiceprezes Zarządu spółki i3D.
Na świecie takie rozwiązania są już powszechne. Przykładowo na zlecenie amerykańskiego oddziału Austriackiego Biura Informacji Turystycznej firma i3D stworzyła film 3D promujący zalety wypoczynku w Alpach. Dla Exxon Mobil powstała natomiast, na podstawie starych obrazów i fotografii, realistyczna wizualizacja starego miasta w Katarze.
0 komentarze