Jeśli jesteś zainteresowany nauką, rozwojem i nowymi technologiami, to znajdujesz się we właściwym miejscu. Blog nowe technologie to znakomite źródło informacji ze świata smartfonów, komórek i tabletów. Na naszej stronie będziesz mógł dowiedzieć się o najbardziej interesujących i istotnych odkryciach i wydarzeniach z różnych części świata.



W czerwcu w Berlinie odbyły się warsztaty fotograficzne Hotel Fotolia, zorganizowane przez czołowy serwis microstockowy w Europie. Uczestnicy spotkania mieli okazję przyjrzeć się pracy najlepszych fotografów z branży, zadać im pytania i zdobyć cenne wskazówki. Hotel stanowił doskonałe środowisko dla warsztatów, udostępniając wiele scenografii z różnymi tłami oraz ze zróżnicowanym oświetleniem.
Diana Drubig

Warsztaty fotograficzne, zorganizowane przez Fotolię odbyły się 9 czerwca w berlińskim hotelu Bogota, a udział w nich wzięło 25 fotografów stockowych. Warsztaty prowadzili Franz Pfluegl, Diana Drubig, Robert Kneschke oraz Amir Kaljikovic – czworo profesjonalistów z Niemiec i Austrii, odnoszących największe sukcesy w fotografii microstockowej. Uczestnicy nie tylko doskonalili technikę posługiwania się sprzętem fotograficznym, ale również nauczyli się jak w profesjonalny sposób dopracować swoje zdjęcia. Chętnych szkolili Christoph Künne, guru obróbki obrazów RAW i redaktor naczelny magazynu DOCMA oraz Olaf Giermann, mistrz w posługiwaniu się Photoshopem.

Porady trenerów, którzy prowadzili warsztaty Hotel Fotolia:

Fotografuj to, co dobrze znasz – Amir Kaljikovic, Salzburg. Z Fotolią od 2006 r. Ponad 37 tys. sprzedanych zdjęć. Ranking: Szmaragdowy

Amir Kaljikovic
Bardzo ważne jest, żeby wykorzystywać to, co się ma. Innymi słowy, produkujemy dla światowego rynku, ale musimy jednocześnie pamiętać, że nic nie sprzedaje się lepiej niż historie lub lokalizacje, które dobrze znamy. Początkujący fotografowie powinni także pamiętać, aby zawsze pracować z ekspertami w danej dziedzinie, jeżeli obrazuje się konkretny temat – np. gabinet lekarski lub bibliotekę. Zawsze można rozpoznać, czy zdjęcie zostało przemyślane, czy fotograf zrozumiał temat, czy może tylko zebrał kilka przypadkowych rekwizytów, by stworzyć jakiś rodzaj obrazka. To może nie być oczywiste dla amatorów, ale kluczowi, stali klienci, na pewno dostrzegą różnicę. Jeżeli chodzi o jakość i wytrzymałość sprzętu, warto zainwestować w dobrej jakości lampy błyskowe. Sam aparat i obiektywy są mniej istotne. Ze standardowym obiektywem i dobrymi lampami można wykonać 90 proc. pracy (w fotografii stockowej).

Zadbaj o dobrą atmosferę na planie – Diana Drubig, Lipsk. Z Fotolią od 2008 r. Ponad 51 tys. sprzedanych zdjęć. Ranking: Szmaragdowy

Najważniejsze to sprawić, żeby ludzie, którzy są obiektem naszych zdjęć wyglądali naturalnie. Sytuacje i scenki przedstawiane na zdjęciach powinny wyglądać autentycznie i wiarygodnie. Nigdy nie osiągniemy dobrego efektu bez specyficznej chemii, między fotografem a modelem musi po prostu iskrzyć. Jeżeli atmosfera na planie jest napięta automatycznie znajduje to odzwierciedlenie na fotografiach. Konieczna jest dbałość o oświetlenie, detale i ogólną dobrą atmosferę. Podczas sesji kluczowe jest także próbowanie różnych ustawień – zmiana kąta, robienie różnych ujęć, próbowanie innych kierunków – aby zobaczyć jak się zmienia perspektywa. Bardzo ważne jest także, aby cały czas być otwartym na inspiracje. Moje pomysły rodzą się z obserwacji normalnego życia. Wychodzę na zewnątrz i się rozglądam – interesują mnie różne rzeczy i sytuacje, z którymi stykam się na codzień. Jeśli widzę coś, co mnie zainteresuje, to od razu to zapisuję. Albo oglądam telewizję, widzę reklamę i zastanawiam się jak zrobić coś podobnego. Ważne jest, żeby czerpać inspiracje z codziennego życia, ponieważ to jest właśnie to, co się najlepiej sprzedaje i co ludzie chcą oglądać. Przy fotografii stockowej wyrafinowany sprzęt nie jest koniecznością, a przynajmniej nie na początku. Uważam, że lepiej jest przechodzić na lepszy sprzęt wraz z doskonaleniem się warsztatu fotograficznego.

Zdjęcie musi opowiadać historię – Franz Pfluegl, Wiedeń. Z Fotolią od 2006 r. Ponad 104 tys. sprzedanych zdjęć. Ranking: Szafirowy

Franz Pfluegl
Obecnie jesteśmy zalewani całą masą obrazów. Dlatego osobiście uważam, że aby zdjęcie było przekonujące i trafiało do odbiorcy musi opowiadać jakąś historię. Przy każdym ujęciu zadaję sobie pytania: Jaką historię chcesz opowiedzieć? Jak możesz opowiedzieć tę historię lepiej? Najlepiej jest gdy emocje dochodzą do słowa i fotograf sam staje się zaangażowany w historię. Największym powodzeniem cieszą się zdjęcia, które przedstawiają prawdziwe emocje i są jakąś opowieścią samą w sobie. Ważne jest także przygotowanie do sesji. Oczywiście w przypadku mniejszych trwa to krócej. Ale kiedy fotografuje się modeli bardzo ważne jest, żeby się dobrze i profesjonalnie przygotować do sesji zdjęciowej. Staram się wówczas przygotować odpowiednio wcześniej wszystkie rekwizyty oraz zebrać wszystkie pomysły na poszczególne ujęcia tak, żeby wykorzystać jak najefektywniej czas w trakcie samej sesji. Technologia nie jest najważniejsza. Uważam, że kładzie się na nią zbyt duży nacisk. Aparat fotograficzny i dwa obiektywy – to wszystko czego trzeba. Osobiście znam znakomitego fotografa, prawdziwego profesjonalistę, który używa jednego aparatu i jednego obiektywu. Tak naprawdę liczy się to co chcemy przedstawić na zdjęciu, jego koncepcja. Nawet przy pomocy podstawowego aparatu fotograficznego można robić bardzo dobre zdjęcia.

Profesjonalne przygotowanie to podstawa – Robert Kneschke, Kolonia. Z Fotolią od 2008 roku. Ponad 60 tys. sprzedanych zdjęć. Ranking: Szmaragdowy

Robert Kneschke
Każdy fotograf powinien profesjonalnie i kompleksowo przygotować się do sesji zdjęciowej. Nie chodzi tutaj tylko o sprawdzenie sprzętu, czy też naładowanie akumulatorów w aparacie. Konieczne jest również przygotowanie pasujących rekwizytów, kostiumów, dobranie odpowiednich modeli (we właściwym wieku, płci i o wyglądzie pasującym do wizji danego zdjęcia czy też ujęcia). Pomocne może być stworzenie tablicy nastrojów, tzw. mood board czy wcześniejsze zapisywanie pomysłów na poszczególne ujęcia i przygotowanie rekwizytów. Niezbędne jest także odpowiednie zarządzanie czasem. Organizacja sesji trwa zwykle dłużej niż sama sesja, ale jest to jedyny sposób, żeby zapewnić sobie dobre warunki do pracy. Jeżeli twoje zdjęcia zostały odrzucone, warto spojrzeć na nie jeszcze raz, krytycznym okiem. Musisz zadać sobie pytanie czy stało się tak przez sprzęt, ostrość zdjęcia, jego ekspozycję? A może zawinił temat zdjęcia? Możesz mieć temat, który cieszy się bardzo dużą popularnością, jednak powstało już zbyt wiele podobnych zdjęć, próbujących go zobrazować. Warto wtedy zastanowić się nad stworzeniem niszy dla siebie. Pamiętaj jednak, że temat zdjęć musi być interesujący dla ciebie, inaczej nie będzie interesujący dla nikogo. Jeżeli chodzi o sprzęt, to niekoniecznie musisz mieć najnowszy model aparatu – najważniejszy jest obiektyw bardzo dobrej jakości. To przez niego światło dostaje się do aparatu i jeżeli postanowisz zaoszczędzić na nim, obraz który dotrze do sensora nie będzie idealny, ponieważ zostanie przefiltrowany przez obiektyw słabej jakości. Lepiej zainwestować pieniądze w dobry obiektyw niż w najnowszy model aparatu.

Oprogramowanie to nie wszystko – Christoph Kunne, Luneburg. Redaktor naczelny DOCMA – magazynu poświęconego obróbce zdjęć.

Christoph Kunne
Obróbka zdjęć to sprawa drugorzędna, przynajmniej dla początkujących – najpierw muszą się nauczyć jak coś wyrazić poprzez swoje zdjęcia, opowiedzieć nimi wizualne historie. Dopiero później powinni myśleć o ich obróbce i retuszu. Ja mogę jedynie polecić aby najpierw nauczyć się robić jednorodne zdjęcia, takie, które oddają nastroje, a obróbki używać jedynie do wzmocnienia przekazu. Jako redaktor naczelny magazynu o zdjęciach, uważam, że najlepszym oprogramowaniem do tego typu działań jest Photoshop, jednak to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Dlatego też, dobrym pomysłem jest używanie konwerterów RAW, takich jak Lightroom czy Phase One. Pliki RAW zawierają wszystko to, co rejestrują sensory, natomiast w JPEG zachowanych jest tylko 20% danych. To pozostawia pewien margines na poprawienie niedoskonałości. Jeżeli natomiast chcemy tylko wydrukować zdjęcia, wówczas JPEG jest wystarczający. Pamiętajcie, że jeżeli planujemy późniejszą obróbkę zdjęć, konieczna jest jednak praca na RAW. Ponadto, dobrze skalibrowany monitor to absolutna podstawa, szczególnie jeśli planujemy później sprzedać swoje zdjęcia. To bardzo ważne, aby zobaczyć dokładnie to, co zobaczą inni później. Można do tego użyć oprogramowania kalibrującego, tak, żeby monitor był ustawiony na wartości neutralne bez żadnego rzutowania kolorów. Kiedy stajesz się bardziej doświadczony, pojawiają się nieskończone możliwości tego co możesz robić. Jednak wszystko sprowadza się do kalibracji monitora.

0 komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty

KONFERENCJE